Tofaş, Ar-Ge vizyonu ile dünyanın her bölgesinde müşteri ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayan, heyecan verici araçlar ve teknolojiler üretmeyi hedefleyerek çalışmaktadır.

ÜLKE EKONOMİSİNE KATKI

1994 yılında kurulan Tofaş Ar-Ge Merkezi; teknolojik üstünlüklerinin yanı sıra, yenilikçi mühendislik tasarım detaylarıyla da öne çıkan binek ve ticari araçlar geliştirerek ülke ekonomisine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Araç geliştirme sahasında Avrupa'yla rekabet edebilir seviyede bir altyapı oluşturan Tofaş Ar-Ge Merkezi, 2008 yılı itibarıyla Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Ar-Ge Merkezi olarak tescil edilmiştir.

Toplam 18.090 m2'lik laboratuvar ve ofis alanına sahip olan Tofaş Ar-Ge Merkezi; 700'e yakın çalışanı, bünyesindeki laboratuvarların yüksek teknolojisi ve çeşitliliğiyle FCA'in Avrupa pazarlarına hizmet veren İtalya dışındaki tek Ar-Ge merkezidir.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE EN İYİ AR-GE MERKEZİ ÖDÜLÜ

Tofaş Ar-Ge Merkezi; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 2016 yılında düzenlenen 5. Özel Sektör Ar-Ge Merkezleri Zirvesi'nde üst üste ikinci yıl otomotiv sektöründe En İyi Ar-Ge Merkezi ödülünü almıştır. Tofaş, Türkiye'deki tüm Ar-Ge Merkezleri arasında en iyi dördüncü Ar-Ge Merkezi olmuştur.

Avrupa Birliği tarafından hazırlanan ve kuruluşların Ar-Ge'ye ayrılan yatırım tutarlarına göre belirlenen sıralamada Tofaş, Türkiye'den ilk sırada yer almıştır. Avrupa Komisyonu Ortak Araştırma Merkezi'nin 2016 Ar-Ge yatırımları Skor Listesi'nde yer alan Tofaş, listeye 182,5 milyon Euro'luk yatırımla 547. sıradan girerek, bu yıl 27 basamak yükselmiştir.

2016 yılına kadar araç konsepti, stil, gövde, iç tasarım, süspansiyon, motor, emisyon, titreşim ve akustik alanlarında tamamlanan tasarım ve test altyapı yatırımları, 45 milyon Euro'nun üzerine çıkmıştır.

AR-GE VE ÜRÜN GELİŞTİRME YETKİNLİĞİ

Tasarım süreçlerini Ar-Ge çalışmalarına entegre eden Tofaş Ar-Ge Merkezi, teknolojik gelişmeleri yakından takip etmekte, ve de bu teknolojilerin gelişimine doğrudan katkıda bulunmaktadır.

Tofaş Ar-Ge Merkezi, 2005-2007 yılları arasında Fiat ve PSA markaları için geliştirilen MCV projesinin sorumluluğunu üstlenerek Ar-Ge yetkinliğini artırma konusunda önemli bir ivme yakalamıştır. Daha sonra Yeni Doblò'nun Opel, Vauxhall ve Dodge Ram markaları için de geliştirilmesi, Tofaş'ın altı farklı markaya üretim yapmasını sağlayarak ihracatının artmasında önemli rol oynamıştır.

Tofaş Ar-Ge Merkezi 2014-2015 yıllarında ise Egea markasıyla sedan, hatchback ve station wagon ürün geliştirme projelerini yürütmüştür. Fikri mülkiyet hakları Tofaş'a ait olan ve Tofaş Ar-Ge sorumluluğunda geliştirilen bu yeni modeller için yapılan 1 milyar ABD doları tutarında yatırım, Türkiye otomotiv sektörü tarihindeki en büyük ürün yatırımlarından biridir. İlk model Egea Sedan, 2015 yılının son çeyreğinde pazara sunulmuş, hatchback ve station wagon modellerinin üretimine de 2016 yılında başlanmıştır.

ÜRÜN GELİŞTİRMEDE KATMA DEĞER YARATAN İŞ BİRLİKLERİ

Türkiye'nin ürün geliştirme merkezi olarak uluslararası tanınırlığının artması ve gelişebilmesi için ön koşullardan biri, Ar-Ge değer zincirinin tüm unsurlarının birlikte ele alınmasıdır. Tofaş, ortak tasarım geliştirme, yerel mühendislik firmalarının örgütlenmesi ve üniversitelerle iş birlikleri konularına özel önem atfetmektedir.

Üniversite-sanayi iş birliği projelerinin, teknoloji geliştirme çalışmalarına paralel olarak yürütülmesi gerektiğine inanan Tofaş Ar-Ge, 2006-2016 yılları arasında 15 farklı üniversiteyle yaklaşık 117 projede ortak çalışmıştır.

Tofaş Ar-Ge Merkezi, ürün teknolojileri geliştirme konularında üniversitelerle seminerler de düzenlemiştir. Tofaş çalışanlarının yenilikçi fikirlerinin hayata geçirilmesi ve iş birliği geliştirmeyi teşvik etmek amacı ile 2011 yılından buyana düzenlenen "Benim Projem", altı farklı üniversiteden yaklaşık 20 öğrencinin lisans bitirme projesi seçilerek üniversitelerde de yaygınlaştırılmıştır.

Tofaş Ar-Ge'de TÜBİTAK ve Avrupa Birliği destekli olarak yürütülen pek çok araştırma projesinde, FCA Araştırma Merkezi ve yabancı tasarım merkezlerinin yanı sıra, çeşitli üniversitelerin öğretim üyeleriyle iş birliği yapılmaktadır.

İçinde yer aldığı AB Araştırma Projeleri (FP7 ve Eureka) sayısını 12'ye çıkaran Tofaş Ar-Ge, bu projeler kapsamında 100'ü aşkın uluslararası proje ortağıyla çalışmıştır. Tofaş, Robopartner (Geleceğin Montaj Fabrikalarında Akıllı, Esnek ve Güvenli Operasyonlar İçin İnsan-Robot İşbirliği Teknolojileri) projesiyle, Üretim Teknolojileri alanında proje liderliğini üstlenen ilk ve tek Türk firması olmuştur.

PATENT BAŞVURU SAYISINDA %33 ARTIŞ

Tofaş Ar-Ge, katma değer sağlayan yeni projeler ve yenilikçi fikirlerle patent başvuru sayısını her yıl artırmayı hedeflemektedir. 2016 yılında Ar-Ge çalışanlarının yaratıcılık ve buluş yapma yetkinliklerini geliştirmek amacıyla, yaratıcı problem çözme yöntemi olan TRİZ metodu çalışmalarına devam edilmiştir. Bu çalışmalarda 308 öneriden patentlenebilir ve uygulanabilir 76 adet önerinin 65 adedi için patent başvurusu gerçekleştirilmiş, 11 öneri üzerinde çalışmalar sürdürülmektedir.

Tofaş Ar-Ge Merkezi tarafından yürütülen yenilikçi çalışmalar sonucunda, 2016 yılında bir önceki yıla oranla patent başvurusu sayısında %33 artış sağlanmış ve 141 adet yeni patent başvurusu gerçekleştirilmiştir.

Tofaş Ar-Ge Merkezi'nin çevre koruma odaklı araştırmalarının temelinde, taşıt elektrifikasyonu, hafifletme ve sessizleştirme konuları yer almaktadır.

AR-GE VİZYONU

Tofaş Ar-Ge dünyanın her bölgesinde müşteri ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayan, heyecan verici araçlar ve teknolojiler üretmeyi hedeflemektedir.

Tofaş Ar-Ge'nin bu vizyon kapsamında oluşturduğu stratejik hedefleri arasında;

  • FCA Ar-Ge'nin Avrupa ve Orta Doğu Bölgesi'nde geliştirmeyi planladığı ürünlerin tasarım sürecinde yer almak,
  • Müşteri değeri yaratmak için üretim ve ileri ürün teknolojileri geliştirmek,
  • Türkiye'de ortak tasarımcılar ile mühendislik firmalarının gelişimini sağlamak

yer almaktadır.

Yenilikçi ürünler ve katma değerli projeler geliştirmek amacıyla bilgi ve teknolojiye sürekli yatırım yapan Tofaş, "dünya kalitesinde" ve "müşteriye en uygun" ürünleri sunma konusundaki çalışmalarını aralıksız sürdürmektedir.

TOFAŞ AR-GE VE ÇEVRE

Tofaş Ar-Ge Merkezi'nin çevre koruma odaklı araştırmalarının temelinde, taşıt elektrifikasyonu, hafifletme ve sessizleştirme konuları yer almaktadır. Türkiye'deki ilk elektrikli hafif ticari aracı geliştiren Tofaş, dünyadaki elektrikli taşıt teknolojilerini yakından takip etmektedir. Bu çerçevede, geliştirilen yenilikçi çözüm ve uygulamalarla bu teknolojilerin bütünleştirilmesi, elektrikli taşıt sistem ve bileşenlerinin yerli üretiminin sağlanması hedefiyle çalışmalar yürütülmektedir.

Tofaş'ta geliştirilen sürücüsüz otonom araç "Let Me Drive" test sürüşüne başlamıştır. Prototip Doblò aracı GPS koordinatlarındaki bir parkuru takip edebilen, yol üstü cisim ve kaldırımlardan kaçabilen, gaz, fren ve direksiyonun tüm kontrolüne sahip otonom gidebilen bir araç haline dönüştürülmüştür.

Tofaş, taşıtların toplam ağırlığında sağlanacak bir azalmanın, yakıt tüketimi, egzoz emisyonu ve çevre açısından pozitif bir etki yaratacağının bilincindedir. Buradan hareketle yapılan çalışmalar; yüksek dayanımlı hafif malzeme teknolojileri ve hibrid çözümlerle birlikte, kesit ve topoloji optimizasyonuna dayalı hafif tasarım çözümleri üzerine yoğunlaşmıştır.

Tofaş'ın müşteri odaklı teknolojik araştırma faaliyetleri, konfor ve güvenlik yönünden sürücüye hizmet ve destek sunan akıllı taşıt kavramlarıyla beraber; insan merkezli tasarım felsefesi ekseninde, antropometri, ergonomi, demografi gibi insanı konu alan bilimlerin ışığında devam etmektedir.